Pages

Tuesday, October 20, 2009

AMALAN DAN DOA-DOA SEMASA MENGANDUNG

Antara amalan-amalan yang baik terutamanya bagi umat Islam adalah :

1. Memperbanyakkan bertaubat
2. Sentiasa menutup aurat agar hidup diberkati dan diredhai Allah s.w.t.
3. Memperbanyakkan membaca ayat-ayat suci Al-Quran


(i) Membaca Surah Al Fatihah dan ayat Kursi
(ii) Membaca Surah Yassin kerana ianya mempunyai banyak fadhilat
(iii) Membaca Surah At-Taubah
(iv) Membaca Surah Yusuf agar memperolehi anak yang soleh, sihat, mempunyai
rupa paras yang elok dan sempurna
(v) Membaca Surah Luqman agar memperolehi anak yang taat
(vi) Membaca Surah Maryam agar memperolehi anak yang soleh, sabar, taat dan
dipermudahkan ketika bersalin
(vii) Membaca Surah An-Nahl ayat 78 agar dipermudahkan bersalin (dengan izin
Allah s.w.t)


"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur."


(viii) Membaca Surah Al-A'raf ayat 189

"Dialah Yang menciptakan kamu dari diri yang satu dan daripadanya Dia menciptakan istrinya, agar dia merasa senang kepadanya. Maka setelah dicampurinya, istrinya itu mengandung kandungan yang ringan, dan teruslah dia merasa ringan (beberapa waktu). Kemudian tatkala dia merasa berat, keduanya (suami istri) bermohon kepada Allah, Tuhannya seraya berkata, "Sesungguhnya jika Engkau memberi kami anak yang sempurna, tentulah kami termasuk orang-orang yang bersyukur."


4. Membaca doa. Di antara doa-doa yang selalu diamalkan ialah :

(i) Doa agar anak dalam kandungan dipelihara

“ Ya Allah peliharakanlah anakku selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan Mu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada di perutku dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu.

Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umurnya sihatkanlah badannya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan Semesta alam."


(ii) Doa ingin memperolehi anak lelaki

" Ya Allah, sesungguhnya kami akan memberi nama anak yang berada diperut isteri kami dengan nama Muhammad maka jadikanlah dia untuk kami seorang anak laki-laki dengan hak orang yang mempunyai nama yang mulia ini yakni Nabi Muhammad."

(Doa ini dibaca sebanyak tiga kali dengan meletakkan tangan di perut isteri yang
sudah hamil 2 atau 3 bulan)dengan izin Allah.

(iii) Membaca Sayyidul Istighfar. Penghulu segala Istighfar (untuk pengampunan)

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ أَنْتَ، خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ، أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ، أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ، وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِيْ فَإِنَّهُ لاَ يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلاَّ أَنْتَ

“Ya Allah! Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau, Engkaulah yang menciptakan aku. Aku adalah hambaMu. Aku akan setia pada perjanjianku denganMu semampuku. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan yang kuperbuat. Aku mengakui nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosaku, oleh karena itu, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa kecuali Engkau.”


(iv) Doa mohon rahmat

"Ya Tuhan kami jangan jadikan hati kami condong kepada kesesatan setelah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat di sisi Engkau, kerana Engkaulah Maha Pemberi. Ya Tuhan kami sesungguhnya Engkau mengumpulkan manusia untuk pembalasan pada hari yang tidak ada keraguan. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji."

(Surah Ali-Imran: 8-9)
(v) Doa mendapat zuriat yang soleh

"Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang soleh. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar permohonanku."

(Surah Ali-Imran: 38)
(vi) Doa mohon diampuni dosa

"Ya Tuhan kami, sesungguhnya barangsiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh orang itu telah Engkau hinakan dan tidak ada penolong bagi orang-orang yang zalim. Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mendengar seruan yang menyeru untuk beriman: "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu, maka kami pun beriman." Ya Tuhan kami, ampunilah dosa-dosa kami dan hapuskanlah dosa-dosa kami dan matikanlah kami beserta orang-orang yang banyak berbuat baik. Ya Tuhan kami, dengan apa yang telah Engkau janjikan kepada kami, dengan perantaraan rasul-rasul Engkau dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat, sesungguhnya Engkau tidak akan menyalahi janji."

(Surah Ali-Imran: 192-194)
(vi) Doa agar anak tetap mengerjakan solat

"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan cucuku orang-orang yang tetap mengerjakan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doa kami. Ya Tuhanku, ampunkanlah aku dan kedua ibubapaku dan sekelian orang-orang mukmin pada hari hisab nanti."

(Surah Ibrahim: 40-41)

No comments:

Post a Comment

 

Popular Posts