Pages

Monday, February 8, 2010

HARD DAYS

6 Januari 2010, aku sekeluarga melawat abang aku, Along yang dah lama menghadapi penyakit buah pinggang. Tak sanggup aku melihatkan keadaannya yang tak bermaya. Dia tak boleh lagi menelan makanan. Hanya mampu minum air seteguk dua. Sedih sangat. Cakap pun dah tak berapa nak terang. Seolah lidah Along pendek. Along memegang tangan aku dan menyebut namaku banyak kali. Dia asyik menyebut dia sayang akan aku. Makin laju air mataku keluar. Dan banyak kali juga aku memohon maaf sebab dah lama tak melawat dia.

Mira, anak Along cerita, kadang-kadang Along, dah tak boleh bernafas dengan hidung. Terpaksa guna mulut. Waktu malam pun jarang dapat tido. Kadang-kadang tu, bila sedang tido tetiba je dia sesak nafas seperti orang lemas. Sebab tu Along fobia nak tido. Yang peling sedih sekali, Along selalu cakap seolah-olah macam dia nak pergi. Bermacam pesanan dia pada Mira. Along jenis yang tak suka menyusahkan orang. Sebab tu, kadang kala dia ditahan wad dia tak nak wife atau anak dia bagitahu sesape pun. Dia tak nak susahkan adik-adik dia.

Along selalu cerita, dia selalu nampak ada orang lelaki datang tengok dia. Tapi dia tak kenal siapa? Masa aku lawat dia pun dia ada tanya siapa orang tu? Kitaorg suma tak nampak so tanyalah dia. Along cakap dia tak kenal. Mira tanya orang tu nak apa? Along jawab, dia tengok je. Tak cakap ape pun.

Lama jugak aku kat umah Along. Lewat petang baru balik. Tak sampai hati nak tinggalkan dia. Aku cakap aku nak balik pun tak sampai hati. Masa nak balik, banyak kali aku cium tangan Along. Aku nangis agi. Aku cakap aku sayang sangat kat dia. Along pun cakap Along sayang aku. Dia cium pipi aku banyak kali. Aku cakap ngan dia, kalo ade masalah Along cakap. Jangan sorokkan. Adik-adik Along tak pernah anggap Along ni menyusahkan. Dia angguk je. Dia cakap nanti dia cakap. Masa aku nak tinggalkan dia, banyak kali dia cakap bye pada aku. Bye, bye bye. I can't stop crying.

8 Januari 2010, hari ni aku sms Mira, tanya pasal Along. Mira cakap Dr terpaksa memasukkan Along ke wad kemungkinan Along dijangkiti kuman. Keadaan Along masih sama. Tidak bermaya. Risau aku. Nak pergi tengok, tak dapat. Sian Along. Bila aku baca sms Mira yang Along sayang sangat ngan aku, aku nangis agi.

Setiap hari dan setiap masa, aku sentiasa memohon doa kepada Allah s.w.t. Semoga Along lekas sembuh dan sihat seperti dulu. Setiap masa juga aku teringat dan rindu pada Along. Rindu pada lawak Along. Rindu pada masakan ketam Along. Along pandai masak ketam. Seronok sangat. Adik Along tetap menyayangi Along sampai bila-bila.


No comments:

Post a Comment

 

Popular Posts